Rower stacjonarny

Rower stacjonarny

3 minuty czytania

Wiele osób chciałoby zająć się sportem po pracy lub szkole, ale nie zawsze pogoda za oknem sprzyja aktywności fizycznej, czasami pada deszcz, śnieg albo wieje porywisty wiatr lub też w drugą stronę jest zbyt gorąco. Czasami jest zbyt wiele dobrych powodów, aby zostać w domu, z pomocą przychodzi nam rower stacjonarny.

Czym jest rowerek stacjonarny?

Rower stacjonarny to nic innego jak maszyna do ćwiczeń, którą możemy ustawić u siebie w domu i korzystać z niej, kiedy tylko mamy ochotę i nie musimy przy tym martwić się złą pogodą.
Rowerek stacjonarny jest zbliżony swoją budową do zwykłego roweru, nawet podobnie wygląda tylko trochę śmieszniej, bo posiada pedały, siodełko i ”kierownicę” którą nie możemy skręcać, pełni ona bardziej funkcję zaparcia dla użytkownika. Rowerek posiada specjalne ”nogi” aby się nie przewrócił oraz specjalny mechanizm oporujący tak, aby nasze ćwiecznie miało sens, mechanizm ten ma za zadanie za symulować opór, jaki stawia zwykły rower podczas jazdy.

Zalety rowerka stacjonarnego

  • Jest obojętny na warunki atmosferyczne (a raczej my na nim).
  • W porównaniu do karnetu na siłownie jest tańszy, bo płacimy tylko raz.
  • Możemy ustawić go w dowolnym miejscu np.w salonie i oglądać telewizje podczas treningu.

Wady rowerka stacjonarnego.

  • może być głośny.
  • zajmuje trochę miejsca w domu.

Jak działa rowerek stacjonarny?

Różne rowerki stacjonarne działają w różny sposób, są droższe i tańsze wszystkie mają inną budowę, ale zasada działania jest ta sama. Tańsze modele działają na tej zasadzie, że wywierają one opór (starają się zatrzymać) tylne koło cały czas się tę możemy regulować pokrętłem przy ”kierownicy” tak by odpowiednio dobrać opór do naszej formy fizycznej. Droższe modele rowerków treningowych są już bardziej skomplikowane w swojej budowie i działaniu, są też bardziej komfortowe dla użytkownika. Niektóre modele są na tyle inteligentne, że możemy je sparować z aplikacją na swoim telefonie, potrafią nawet połączone ze smart band rejestrować nasz puls i wyświetlać go na wyświetlaczu co bardzo poprawia jakość treningu. Co do zasady działania nie wiele się zmienia, wciąż musimy pedałować, ale takie rowerki już potrafią, zasymulować podjazdy pod górki oraz zjazdy, nie wywierają one jednostajnego oporu jak tańsze modele, tylko są przy tym bardziej ”płynne” i same regulują nam opór.

Podsumowanie

Rowerek stacjonarny jest dobrym rozwiązaniem na złą pogodę za oknem, posiada więcej zalet niż wad. Należy jednak pamiętać, że najzdrowsza forma aktywności to ta uprawiana na świeżym powietrzu, rowerek jest miłym i wygodnym uzupełnieniem naszych regularnych ćwiczeń.

Rower stacjonarny

Rodzaje rowerów stacjonarnych

3 minuty czytania

Jednym z najpopularniejszym sprzętem do ćwiczeń jest rower stacjonarny i to nie tylko wśród miłośników jazdy na rowerze w terenie. Jest to sprzęt, który bardzo często na stałe wkomponowuje się w wystój domów będąc pewną formą relaksu, lub formą ruchu podczas oglądania telewizji dla osób, które prowadzą siedzący tryb życia. Za pomocą roweru stacjonarnego w bardzo łatwy sposób możemy poprawić naszą kondycję, krążenie, pozbyć się nadmiernej tkanki tłuszczowej, a także wzmocnić mięśnie nóg. Rower stacjonarny wykorzystywany jest również do rehabilitacji po urazach, operacjach stawów lub kontuzjach.

Rodzaje rowerów stacjonarnych

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów rowerów stacjonarnych, zwanych również treningowymi. Dzielą się one ze względu na postawę, jaką przyjmuje się podczas ćwiczeń. Warto zaznaczyć, że w większości rowerów treningowych możliwa jest regulacja oporu. Możemy wyróżnić rowery stacjonarne:

  • pionowe, które są najczęściej spotykane z powodu najbardziej zbliżonej pozycji podczas jazdy na rowerze (pionowa postawa lekko pochylona do przodu),
  • poziome, które wspomagają budowę mięśni brzucha ze względu na pozycję półleżącą,
  • spinningowe, które służą osobom uprawiającym kolarstwo i wykorzystywane są do intensywnych treningów,
  • leżące, które posiadają oparcie pod plecy, a pedały umieszczone są na przodzie urządzenia.

Co brać pod uwagę podczas wyboru roweru stacjonarnego?

Kupno warto przemyśleć, aby móc wybrać odpowiedni sprzęt dostosowany do naszych oczekiwań żeby mógł służyć nam przez lata. Rower stacjonarny przede wszystkim musi być wygodny, czyli miał regulowaną wysokość siodełka, kąt nachylenia kierownicy, długość ramy oraz paski przy pedałach. Bardzo ważnym elementem wyposażenia jest komputer, ponieważ dzięki niemu możemy poznać wyniki oraz parametry naszego treningu. Zazwyczaj wskazuje on czas trwania treningu, liczbę przejechanych kilometrów, prędkość, oraz ilość spalonych kalorii. W modelach z wyższej półki możemy dodatkowo korzystać z takich funkcji jak pomiar pulsu serca, czy pomiar tkanki tłuszczowej, których czujniki znajdują się w rączkach roweru.

Jak często ćwiczyć?

Prawidłową odpowiedzią jest – regularnie. Tylko regularnie wykonywane ćwiczenia przynoszą efekty. Na rowerze stacjonarnym możemy trenować każdego dnia. Warto zacząć od 30 minut dziennie, aby wprowadzić ruch do naszego życia, jeżeli dotychczas mało się ruszaliśmy. Warto podnosić sobie poprzeczkę poprzez powiększanie oporu, aby trening przynosił nam satysfakcję oraz pożądane efekty.

 

 

Rower stacjonarny

Rower stacjonarny, czyli świetny wybór dla każdego!

3 minuty czytania

Jazda na rowerze jest jednym z najprzyjemniejszych zajęć sportowych, nie zawsze jednak mamy ku temu komfortowe warunki na dworze. Deszcz, wiatr i chłód, skutecznie zniechęcają do spędzania czasu na zewnątrz, a i w wyjątkowe upały jazda na rowerze nie zawsze jest przyjemnością. Na szczęście ktoś wymyślił rower stacjonarny www.marbo-sport.pl, który jest bezapelacyjnie idealnym rozwiązaniem dla każdego!
Rower stacjonarny pozwala na trening niezależnie od pogody, czy pory dnia. Ma też dużo więcej zalet, na które warto zwrócić uwagę:

  • jazda na rowerze stacjonarnym pozwala na jednoczesne słuchanie muzyki, oglądanie ulubionego serialu lub swobodne rozmowy z domownikami.
  • pozwala na dowolne ustawienie oporu pedałów, na dworze trzeba to uzależnić do terenu. 
  • systematyczny trening ujędrnia ciało i wzmacnia mięśnie.
  • rower stacjonarny jest świetną opcją na poprawę kondycji, dzięki niemu zapomnisz o zadyszce na schodach.
  • w godzinę możesz spalić nawet 500 kcal.
  • pozytywnie wpływa na układ krążenia.
  • nie obciąża stawów tak jak np. Bieganie.

Dla kogo dobrym wyborem będzie rower stacjonarny?

Rower stacjonarny jest świetną opcją praktycznie dla każdego. Nie tylko motywuje do ruchu niezależnie od warunków atmosferycznych, ale pozwala też trenować osobom, które mają problemy ze stawami. Warto poświęcić codziennie ok. 45 minut, czyli mniej więcej tyle ile trwa średnio odcinek serialu. Pamiętaj też, że pedałowanie na maksymalną prędkość nie ma sensu, warto ustawić większy opór i postawić na płynne, spokojniejsze ruchy, a tętno nie powinno przekraczać 130 uderzeń na minutę. 

Jakie istnieją rodzaje rowerów stacjonarnych?

Rowery stacjonarne dzielą się na kilka rodzajów i każdy z pewnością znajdzie odpowiedni dla siebie. Najpopularniejsze z nich to:

  • rower stacjonarny pionowy, najbardziej przypominający jazdę na zwykłym rowerze. Mogą z niego korzystać wszystkie osoby, które nie mają problemów z układem krążenia i kręgosłupem w odcinku lędźwiowym.
  • rower stacjonarny poziomy, czyli zdecydowanie bardziej zaawansowany od poprzednika. Szczególnie polecamy osobom z otyłością oraz nie wyklucza osób z chorobami kręgosłupa.
  • rower stacjonarny spiningowy, najpopularniejsza wersja roweru na zajęciach fitness. Jest to najbardziej wymagający i zaawansowany rodzaj roweru stacjonarnego. Przeznaczony do intensywnych treningów i większego wysiłku.

Gdzie można ustawić rower stacjonarny?

Decyzja zależy wyłącznie od Ciebie i od tego ile miejsca posiadasz w danym pomieszczeniu. Jeśli nie posiadasz w domu wnętrza przeznaczonego na siłownię, to swobodnie możesz ulokować rower stacjonarny w salonie lub sypialni.